Onlineshopping ökar i Sverige

Enligt nya undersökningar visar att svenskar shoppar allt mer saker online, och inte är det så konstigt med tanke på hur mycket billigare köpet kan bli mot om en skulle välja att handla i vanlig butik – men trots detta är det också svenskarna som velar mest innan ett köp genomförs

shoppa online tangentbortAtt shoppa allt från mat till kläder på nätet blir allt vanligare, och svenskarna handlar mest i Norden. Det skriver tidningen ehandel.se som visar hur en undersökning framtagen av kreditföretaget Klarna visar att 60 procent av nordiska konsumenter handlar online minst en gång i månaden på nätet. Och i Sverige hamnar denna siffra på 61 procent, följt av Danmark sedan Norge vilket innebär att sex av tio nordbor shoppar på nätet varje månad. Något som är föga förvånande med tanke på hur man till exempel kan få bra rabatt och cashback för Zalando, och i andra klädbutiker eller elektronikkedjor bara genom att handla via rätt e-handelsbutik. Och visst är det många som utnyttjar nätets rabatter och reor, inte minst nu i julas då e-handeln sköt i höjden. Något som bland annat Dagens Industri sammanställde statistik på nyligen. Där kund man tydligt se hur hela 33 procent, vilket är en tredjedel av svenska folket, valde att handla minst hälften av sina julklappar online.

Handlar oftast men velar mest

Något som är lite intressant med tanke på hur vi svenskar toppar norden med att handla oftast online är att vi också velar mest inför köp på nätet, skriver Expressen. Vad man genom en studie kommit fram till är nämligen att det tar den svenska konsumenten i snitt tolv dagar från att man klickat in sig på en hemsida innan man faktiskt genomför ett köp. Plus att man som svensk också klickar sig igenom i snitt 29 stycken undersidor på sajten, vilket kan jämföras med till exempel tyskarnas och britternas e-handelsvanor där man i Tyskland genomför köp inom två dagar och i Storbritannien bara klickar på två eller tre undersidor i snitt. Så även om vi är bäst i Norden är vi inte bäst i Europa när det kommer till onlineshopping, men vad som tydligt kan ses i e-handelstrenden är att vi svenskar blir allt flitigare och duktigare på att shoppa online – speciellt i reatider som innan och efter jul när klädbutikerna fyller på och rear ut sina kläder.